Kurser 2020

Jag är diplomerad yoga- och meditationslärare i klassisk yoga och håller yogakurser på

Umeå Yogaskola, i samarbete med Susanne Edenor - kär vän och äkta yogi :)


WORKSHOP  19 Sep 2020

"Själens muskel" och frigörelse av inlagrad stress

Omständigheterna kring den pågående coronapandemin har påverkan på oss alla på flera sätt,

med ökad oro och stress. Stress och spänningstillstånd som vi inte medvetandegör och tar hand

om leder till olika problem både kroppsligt och mentalt. I denna workshop utforskar vi vår grund-

läggande ”fight-or-flight-muskel” psoas (höftböjarna) och använder oss av kroppsegna vibrationer

i musklerna (vilket är nervsystemets naturliga funktion för stressreglering som skapar gradvis av-

spänning i muskeln inifrån och ut) för att på ett enkelt och avslappnat sätt lösgöra inlagrad stress.

Vi praktiserar även olika yogatekniker som ger möjlighet för inlagrad spänning att frigöras, genom att på ett skonsamt sätt mjukgöra, stretcha och släppa på stelhet i kroppen. Men även tekniker för att harmonisera och

balansera sinnet och möjliggöra avslappning och ökat välbefinnande. Regelbundet praktiserande

möjliggör att frigöra inlagrad stress men bidrar även till att stärka förmågan att hantera och före-

bygga stress i vardagen.


Tider:

Lördag kl. 11.00-12.30 för nybörjare (introduktion av tekniken och prova på spänningsfrigörande)
Lördag kl. 13.00-16.00 för fortsättare (fördjupning av och längre tid i spänningsfrigörande processen)

Pris: 400:- kl. 11.00-12.30, 800:- kl.13.00-16.00

Plats: Umeå Yogaskola


Några  elevers reflektioner:

Det var mitt första "riktiga" möte med yogan, och det var spännande fast samtidigt lätt.

Jag tycker att ditt sätt att berätta är så himla okomplicerat, och spännande på samma gång!

Upplägget att prata om olika teman per lektion, för att sen praktisera gjorde det enkelt för

mig att skapa egen förståelse. TACK Anna, med din underbara energi, lugna röst och

konsten att göra det hyfsat lätt är jag äntligen på rätt bana!

(Marika, Kurs: Yoga & Stresshantering)


Tack så jättemycket för en bra kurs! Jag har verkligen börjat lära mig hitta tecken på stress

så fort de dyker upp, både mentalt och fysiskt. Efter nyår bestämde jag mig för att stressa

mindre och har jobbat aktivt på flera sätt med det och den här kursen har varit en stor hjälp på den vägen. Jag har varit mycket mindre stressad än på länge det här årets första månader. Stort tack för en fin kurs! (Evelina, Kurs: Yoga & Stresshantering)


Jag är bara positiv! Det har varit helt underbart att få gå på yogan och det känns som att det verkligen har varit jättebra för mig på alla sätt! Du har varit underbar som ledare och jag har känt mig så lugn och avslappnad under och efter yogan! För mig har tempot varit perfekt och möjligheten att göra det man kan och få hjälp med det har varit suveränt! Avslappningsstunden helt underbar! Miljoners tack!!

(Monika, Kurs: Yoga & Stresshantering)


Denna yogaform kan verkligen rekommenderas för den som inte prövat. Som en omstart för kroppen varje gång. All stress och spänning i kroppen försvinner och ett lugn infinner sig. (Maria, Kurs: Spänningsfrigörande Yoga)


Jag vill tacka dig för en mycket bra kurs - nu förstår jag att skakningarna har en betydelse och funktion och att jag inte behöver skämmas för det. Efter dina lektioner känner jag att det är nåt som släpper i kroppen, även om det kan kännas jobbigt och tårarna är nära ibland när vi gör dessa "skakövningar". Än en gång - tusen tack för en mycket bra kurs! (Anne-Mai, Kurs: Spänningsfrigörande Yoga)


Jag tycker att både kursinnehåll, upplägg och ledarskap har varit jättebra. Som kursledare upplever jag att du är lugn, pedagogisk och informativ. Jag tycker att det har varit skönt (och "lugnande") att ha din röst guidande genom förövningar och skakningar. För mig har upplevelsen varit väldigt positiv. Jag tycker att tekniken fungerat bra för mig och har känt mig mer avslappnad efter övningarna. Jag som upplevt skakningar, generellt, som jobbiga och "otillåtna" känner att jag börjat kunna släppa fram mitt naturliga beteende vid (efter) stressfyllda situationer. Det känns bra att anamma/återgå till det som var naturligt som barn. Jag tycker att du varit en bra kursledare! (Leona, Kurs: Spänningsfrigörande Yoga)







.